tisdag 18 augusti 2009

Är fattiga olyckligare än rika?

Jag tycker att det varit mycket diskussioner på senaste tiden om fattiga och fattigdom.

Senast idag läste jag lite kort i en artikel där det diskuterades hurvida lärare skulle fråga sina elever vad de gjort under sommarlovet. - Anledningen till att man inte skulle göra detta var eftersom att det var "synd" om de elever som kommer från fattiga hem.

Jag är mycket väl medveten om att det finns de som inte har det lätt ekonomiskt. Jag har själv fått erfara det under en tid i mitt liv.

Men för att man är fattig innebär inte det att man ska vara mindre lycklig. Visst, man kanske inte har råd med utlandsresor. Men är utlandsresor ett mått på hur bra sommaren varit och hur lycklig man är?

- Jag tycker inte det.. Försök att hitta smultronställen på hemmaplan. Vad tycker du om att göra under sommaren? Har du barn- far till en badstrand, bada, lek och ha trevligt!

3 kommentarer:

Mikaela sa...

Alltid lika underbart kloka inlägg!

karro sa...

Jag tror inte att de barn som kommer från "fattiga" familjer tycker att de är mindre lyckliga bara för att de inte varit på en utlandsdemester/semester. Jag tror däremot att de upplever att de är "sämre" än de som haft råd att t.ex. resa...Tyvärr finns det ungar som gärna skryter med var de varit och vad de gjort, vilket kan få "fattiga" att känna sig mindre lyckliga/glada, det har jag själv fått vara med om under hela min uppväxt.


Min egen åsikt är självfallet att lycka inte kan mätas i resor/upplevelser- man gör det själv till vad det blir :) Vi spenderade varje sommar i en enkel sommarstuga, där jag antagligen var tio gånger lyckligare än om jag fått en tvåveckors i spanien :D

Cerran sa...

Men kan det inte vara så att de vuxnas inställning till vad som är bra och mindre bra påverkar barnens åsikt?