torsdag 26 mars 2015

Politik

En av anledningarna till att jag en gång i tiden skapade min blogg var för att jag ville få uttrycka mig. Uttrycka åsikter, tankar och funderingar.

Jag hade häromdagen ett utlägg för några kollegor angående politikerna i Skellefteås förslag. I lokaltidningen norran har man kunnat läsa att de funderar på att sänka hastigheterna för bilar inne i centrala stan eftersom att det är rätt olycksdrabbat. Vad man även kan läsa i artikeln är att majoriteten av olyckorna sker med cykel - det är singelolyckor där personer cyklat i kull p.g.a. is eller halka.

I en annan artikel så framkommer det att politikerna anlitat konsulter för att få fram förslag hur Skellefteå ska få en attraktivare stadskärna - sammanfattningsvis innebär deras förslag att minska biltrafiken inne i centrala stan för att personer ska färdas kommunalt eller med cykel.

Jag kan tycka att dessa två saker går emot varandra och kan uppröra mig. Jag bor i centrala Skellefteå och under vinterhalvåret kan jag tycka att halkbekämpning och snöröjning är under all kritik. Att ta sig med buss är inget direkt alternativ för mig. Att cykla eller gå är stundvis omöjligt p.g.a. dålig snöröjning eller halkbekämpning. Vid ett tillfälle i vintras var det underkylt regn inne i stan vilket resulterade i att ALLA bussar ställdes in eftersom de inte kunde hålla sig på vägen.

Jag kan inte se att minskandet av p-platser som ett av exemplen var för att minska biltrafiken i centrala stan är någon lösning. Jag kan inte överhuvudtaget se att stadskärnan skulle bli mer attraktiv med minskad biltrafik. Däremot kanske politikerna skulle se över hur stadskärnan är uppbyggd. Vi har ett torg med en penis-fontän och massa hamburgervagnar - där kanske en uppfräschning skulle behövas?

Några av mina kollegor föreslog att jag skulle bli politiker för att jag har en hel del åsikter men jag tror det skulle vara för stillsamt och tråkigt arbete för mig..

Inga kommentarer: