söndag 19 juli 2009

Olycka eller anlagd brand - man riskerar ändå inte andras liv..

(foto: Stinish)

Känner att jag är lite smått upprörd men ändå omskakad på samma gång. Varit på 50års kalas ikväll tillsammans med min sambo och hans syster.

På väg hem inte långt från e4an möts vi av en svart rökpelare från sidan av vägen - en bil brinner!
Elden har just börjat men är ändå så häftig att det inte är möjligt att ta sig fram till bilen utan att skadas.

Ovissheten om någon befinner sig i bilen eller inte slår oss. Jag börjar springa mot e4an för att se om eventuella ägare befinner sig ute vid vägen för att vinka in hjälp. Min sambos syster ringer 112. Hon får meddelandet att det inte ska finnas någon i bilen och att räddningstjänsten är på väg..

Vi avvaktade utan att passera platsen då det fanns risk att bränsletanken skulle ta eld. O ja, det hann bli en del explosioner innan räddningstjänsten kommit fram..

Men nu till det som upprör mig.. Om nu bilen tar eld olycka eller anlagd - visst kan man då vänta vid bilen för att undvika att någon förbi passerande ska skadas?!

J
ag kan bara spekulera nu men det är mycket som är SKUMT - bilen var avställd idag.. lämnad brinnandes några meter från e4an. Det är ju inte så att de svängt av vägen för att bilen börjat brinna..

Jag hade ju aldrig gått fram till bilen när det brann så häftigt i och med att det var risk att jag och de andra skulle skadas - men tänk om någon annan kommit före och gått fram?

2 kommentarer:

Andreas sa...

ärsh, låt det brinna spelar väll ingen roll.. låter som dig det varit värsta ghettogängstrid typ..

Björn sa...

Ja, det låter väldigt suspekt att någon ställer av bilen. Någon som verkligen inte ville begå försäkringsbedrägeri men ändå ha en liten vårbrasa. Men man vet ju inte vad det var för omständigheter som gjorde att folket lämnade platsen. Kan ha varit två bilar ute på vägarna, och föraren blev skadad. Körde kanske till sjukhus eller dylikt. Röken syns ju, och folk blir försiktiga. Oansvarigt ur andras synvinkel, men hjältemodigt ur någon annans kanske?