måndag 27 maj 2013

Upploppen i Sthlm

Jag tycker det är upprörande när man tittar på nyheterna och lyssnar på representanter av olika organisationer som pratar om att samhället måste lyssna på ungdomarna i förorterna till Sthlm som tänder på bilar och att det ska vara deras sätt att demonstrera missnöje över skjutningen av 68-åringen.

Men hallå?! 
Vad vill ni ha sagt? Samhället innefattar ALLA i Sverige. Inklusive er själva, era föräldrar och era grannar.

Inte går jag och tänder eld på min grannes bil bara för att jag vill att han ska lyssna på mig. - Det är sjukt beteende som ni håller på med!

Tror ni att någon ska känna större lust att lyssna för att ni eldat upp deras bil?

Surprise sursprise - det är din grannes bil du eldar upp. Denna sorts "demonstration" som sker i Sthlms förorter - det drabbar er själva. Hur skulle du själv må om du fick bilen uppeldad?
Eller om ditt barns förskola inte längre finns på morgonen när du ska lämna och åka på jobbet - bara för att någon vill att samhället "ska lyssna". 

Den fråga som jag ställer till mig själv när jag ser nyheterna är: var är föräldrarna? Och uppfostran?
Även om de är unga vuxna mest troligt som är ute och gör dessa dumheter. Hade jag gjort såna dumheter hade min mamma släpat hem mig och läxat upp mig efter noter.

Med risk att låta gammal, men jag har lärt mig att demonstrera missnöje gör man med skyltar och demonstrationståg. Samt gå till media!

Inga kommentarer: