fredag 29 november 2013

Vissa val är viktiga


Dagens samhälle är uppbyggt på den egna viljan och det fria valet.

Valet att välja utbildning och vad vi vill arbeta med. Valet att välja vilket parti vi skall rösta på i riksdagsvalet.

Vi har rätt att välja vilka föreningar och vilka tjänster vi vill teckna.

Jag tror att det är bra att ha friheten att få välja själv. Självklart är detta inte något som passar alla - en del har större behov av stöd och hjälp i sina val för att inte hamna mellan stolarna. Eller att bli ståendes på samma punkt i livet.

Det jag lärt mig hittills i livet är hur viktiga en del av de val man gör är. Jag tänkte inte på det vid dessa tillfällen men i efterhand har jag insett. O det finns säkerligen ytterligare val som är minst lika viktiga som jag ännu inte insett.

Valet av försäkringsbolag och försäkringar är ett av de val som jag lärt mig är riktigt viktigt. I samband med min mc-olycka så var jag olycksfalls försäkrad i folksam och motorcykeln i trygghansa. I samband med att ersättning skulle utbetalas för mina ärr och fortsatta men så insåg jag den stora skillnaden - ersättningen. Skillnaden mellan folksam och trygghansa blev nästan 20 tkr! Plus att jag tyckte trygghansa var så mycket enklare att ha att göra med i samband med att jag förolyckades.

Har ni gjort några val i livet som ni i efterhand insett hur rätt/fel dessa val var samt vikten av att göra rätt?

Inga kommentarer: