torsdag 12 februari 2015

Näthatet

Jag har funderat mycket på aftonbladets agerande - att hänga ut och dra fram personer som skrivit rasistiska, elaka och andra etiskt förkastliga uttalanden.

Jag anser att internet är frihet under visst ansvar. Jag blir förvånad när jag ser vilka personer som gömmer sig bakom många uttalanden. 

Hallå?! Hur tänker ni när ni skriver såna saker som ni gör? Jag hade kunnat "förstå" mer om det var en omogen tonåring som ännu inte lärt sig rätt och fel. Men vuxna människor?

Jag skulle själv aldrig vilja bli uthängd så på så sätt ogillar jag aftonbladets agerande - men å andra sidan skulle jag aldrig sitta gömd bakom min dator och skriva förkastliga saker. Det jag skriver - det står jag för.

Sen finns det ju självklart personer som kan misstolka mig. Men det är en annan sak.

De personer som jag talar om ovan: har de verkligen dessa värderingar som de skriver? Eller är det bara för att möjligheten att vara "anonym" finns? Har de ens tänkt tanken att man aldrig är till fullo anonym på internet?

Sluta näthata och sprid glädje istället..

2 kommentarer:

Patrik sa...

Förstår inte vad detta syftar på. Går det att länka?

Unknown sa...

Här är en av artiklarna som var bakgrunden till ämnet..

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20293855.ab