tisdag 3 januari 2017

Prover, cortison och MR

Var på återbesök igår hos min läkare. Tog upp med honom om den värk jag upplevt dagligen sedan början av november då det snöade så mycket. O att värken blivit värre. Jag vaknar på natten och har ont och kan inte sova utan smärtstillande. Tydligen kan man få en form av kronisk värk som en biverkan av cellgifterna. Nu har jag fått en dos cortison för att försöka få ordning på det här. Jag fick även lämna prov för sköldkörteln, levern och blodvärdet. Det kan tydligen vara så att jag har dålig ämnesomsättning. Så här i efterhand tänker jag att det skulle kunna förklara det stora behovet jag har av sömn just nu. Det är SÅ galet många fler timmar än vanligtvis.

Idag har vi även varit förbi veterinären med Nitro. Han har haft som en bubbla längs sidan som är fylld med luft. Nu hade veterinären fått råd att punktera den och ta prov ifall det fanns vätska - vilket det gjorde så nu väntar vi svar på det. O under tiden får Nitro bo i eget terrarium. Tur att jag har två!

Imorgon blir det dags för MR av bäcken, rygg och bröstkorg. Då kan min läkare sedan se om det är en inflammation som är orsaken till den värk som jag har.. Jag känner mig inte hypokondrisk i allt det här. Jag är bara tacksam om sjukvården tar mig på allvar och styr upp så jag slipper allt elände.

Tänk så mycket och så länge biverkningar av cellgifter kan sitta i. Läkaren säger att det kan ta ända tills efter sommaren 2017 innan jag fysiskt känner mig helt som vanligt. Stark och så.

Inga kommentarer: