måndag 23 januari 2012

Källan?

Tycker det är återkommande på facebook att det kommer "sanningar" som folk väljer att sprida vidare. Senast var här om dagen som jag såg det första "inlägget":

"Invandrare får 12500:- i bonus för att lära sig svenska !!!! ????? Nu är det nån vänstervriden jävla idiot som vill höja till 25000:-!!!??? Samtidigt läser man om våra gamla som inte får ett kokt ägg om dagen ! Eller grädde och sylt till pannkakor för det är för dyrt!!!!!!! Men förihelvete ska vi ha det så här????? Ingen säger nått ..!!! Kopiera och sprid vidare om du tycker detta är förjävligt!Ska tillägga att jag inte är rasist men Sverige ska ta hand om sina gamla som byggt upp detta land!!"

Jag suckade när jag läste detta inlägg. Jaha, vem har tagit fram denna fina "fakta"?!?!?!
Hur kan man välja att sprida sånt här vidare utan ens ha någon källhänvisning eller ens den blekaste aning om vars den s.k. faktan kommer ifrån?!

- Jag tycker det är helt idiotiskt!

Tänk efter innan ni postar suspekta inlägg med fakta vidare - det är min åsikt!

4 kommentarer:

smuffe sa...

Stör mig mer på det den rasistiska delen..

Sen ju bättre svenska ju lättare kan ju även dom få jobb, och hjälpa till med statskassan :)

Anonym sa...

Folk får väl ha sin egen åsikt tyck jag. Sen om det är sant eller falskt är väl en annan sak.

Anonym sa...

Fakta uppgifter från Sollentuna 2010. http://www.kunskapsparken.sollentuna.se/sfi-bonus.pdf

Anonym sa...

Det är sant att invandrare kan få en sfi-bonus på ca 12000kr om dom klarar av att lära sig svenska på en viss tid. Detta beräknas kosta staten ca 90 miljoner per år. (källa: http://www.regeringen.se/content/1/c6/10/17/70/ce621709.pdf )

Denna "vänstervridna idiot/politiker" (olika i olika versioner) verkar vara taget från en insändare i östersundsposten från 2011, alltså bara någon vanlig svenssons förslag, ej något som ens kommit på tal i politiska kretsar (vad som går att hitta på nätet iaf)
(Källa: http://op.se/opinion/insandare/1.3650960-hoj-sfi-bonusen )

Statens utgifter till "Hälsovård, sjukvård och social omsorg" för 2012 beräknas till ca 60 miljarder. Utgifter för "Ekonomisk trygghet vid ålderdom" på ca 41 miljarder.
Källa: http://www.regeringen.se/sb/d/2548/a/175541

Sammanlagt blir det i runda slängar 100.000.000.000 kr i utgifter för staten.
Då är frågan är hur mycket dessa "extra" 90.000.000 kr, (eller 0,09%! alltså 9 öre extra per hundralapp) skulle hjälpa med "sylt till pannkakorna" om man tog bort bidraget för att invandrare ska få en morot att lära sig svenska och ha en möjlighet att komma ut på arbetsmarknaden (och faktiskt bidra till statens inkomster)?

Kan hänvisa till en annan intressant kanadensisk studie i detta ämnet jag läste om på DN.se, http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/fordomar-och-lag-iq-hanger-i-hop-enligt-ny-studie
=)