söndag 13 januari 2013

Inkomsten är inte problemet..

Något som jag STÖR mig och stört mig på ett tag är alla dessa reklamer vi matas med om att "låna pengar till det här..".

Politiker pratar om hur ekonomin ser ut i olika hushåll. Ja det skiljer MYCKET mellan dem som uppbär exempelvis försörjningsstöd och dem som har en fet lön.

Men det som politikerna borde ta sig tiden och fokusera en stund på är alla dessa.. ursäkta mig.. jävla lånegivare. Lär ut i skolan ekonomi. Hur planerar vi vår ekonomi som privatperson. Hur kan man tänka för att ha råd med oförutsedda utgifter?

Mata ungdomarna med att en ekonomisk buffert är lösningen på deras ekonomiska problem och inte att ta ett eller flera tillfälliga lån. Det blir bara en ond cirkel.

2 kommentarer:

Simon sa...

Titta på lyxfällan det programmet hade inte funnits om det inte fanns så många att låna pengar från. De lånar från så många att de tappar kollen över totalsumman. Deras lösning är oftast väldigt enkel. få in så mycket pengar från saker de kan sälja och sen slå ihop alla lån till ett! håller med dej!

SmurF sa...

Jag håller med dig till fullo!