fredag 9 januari 2009

Får man vara otrevlig som anställd?

"Serviceanställda ska alltid vara vänliga. Men man får vara otrevlig tillbaka om man möts av arga kunder.
Det anser många av Aftonbladets läsare och menar att ingen människa är en robot."
Jag satt och läste igenom aftonbladets artikel där läsarna röstat fram att om kunden var otrevlig så behövde man inte vara trevlig tillbaka?! Men hallå? Var går gränsen?

D
e som röstade kan nog inte riktigt ha tänkt igenom innan. Inte för att jag har så stor tillit till aftonbladets undersökningar men ändå. Om jag som kund ringer för att framföra klagomål och den i andra ändan uppfattar mig som otrevlig för att jag är upprörd. Får den då vara otrevlig mot mig?

J
ag ställer mig helt emot att som servicemänniska skall du få vara otrevlig om kunden är arg. Att vara otrevlig tillbaka löser ju inget? Jag anser hellre att man försöker möta det kunden säger men att behålla ett lugn samtidigt som man är rak och trevlig. Sanningen är inte alltid trevlig men det är ju en annan femma.

H
andlar det sedan om exempelvis personangrepp från kundens sida anser jag att man fortfarande inte har rätten att vara otrevlig tillbaka. Men däremot rätten att bryta konversationen och säga att det inte är ok med personangrepp.

S
om anställda i yrken riktade mot människor är vi inte privatpersoner. Vi är anställda. Vi är inte anställda för att vara otrevliga utan för att möta människor.

H
ur vill ni bli bemötta?

1 kommentar:

Anonym sa...

Servicepersonalen är heller inte anställda för att dagligen få skit. Som kund bör man vara beredd på att bli bemött så som man själv bemöter personalen. Ingen orkar möta otrevliga människor var dag och sedan hålla god min. Fast det är det ingen som tänker på.