söndag 29 april 2018

Tillräckligt med jävligheter..

Anledningen till att jag senaste tiden eller veckorna varit väldigt tyst av mig är beskedet som nått mig och oss.

Som ni antagligen sett så har jag hunnit med en del att åka lite snowboard i vinter. I slutet på säsongen började mina ben att värka. Jag trodde att det till en början var träningsvärk men när det inte gav med sig så valde läkarna att röntga mig. Ni som följt min resa minns kanske vad som hände i november 2016 - jag skottade en massa snö som senare ledde till värk och som jag även då trodde berodde på träningsvärk men så var inte fallet. Då hade jag metastaser i hjärnan, skelett osv. Bröstcancern hade spridit sig.

Nu när de röntgar mig, och tar biopsi från benmärgen. Nu har cancern spridit sig. Jag vill bara skrika utom mig att det här inte är sant, att det inte kan vara sant.. att jag redan fått gå igenom livets jävlighet som stavas CANCER! Det här är 3e gången, bröstcancer.....

Många dagar vet jag inte var jag ska ta vägen. Det finns inga kloka ord att säga. Finns det inga mått hur mycket jävlighet jag ska behöva genomgå i livet. För drygt en vecka sedan började jag om med cellgifter igen. Jag vet inte om jag kommer tappa håret igen men risken finns.

Det som sker nu är i kalendern är spontant och "okänt" för mig. Jag har lite koll vecka från vecka. Innan det här beskedet hade jag hunnit boka klippnig för mig men den avbokade jag för ett annat (läkar)besök som dök upp. När jag senare hade en minilucka i schemat så ringde jag upp min frisör. frisör - hon tog in mig samma dag, utanför arbetstiden och bara tog hand om mig och mitt "i-landsproblem som min långa frisyr innebar. Bara att bli ompysslad och håret tvättat var superskönt. Underbara Nina erbjöd mig att få komma oftare och bara få håret tvättat. Gav min frissa en present - för hon är verkligen underbar med allt hon gör, gjort och allt stöd hon och sin syster gett mig. Håret blir verkligen ett mindre problem när jag har en så underbar frissa som löser det i alla frisyrer - allt från skallig till långhårig. Jag behöver inte oroa mig. Hon gör mig snygg alla dagar. Utöver hjälpet med håret så fick jag dessutom två presenter. Min frissa är bäst till och börja med på att klippa folk. Det här blev en bonus, eller två.

När jag kom hem från Nina, min frisör - då var jag som en ny människa. Jag fick ett avbrott i allt elände i livet. Det behövdes. Jag tror inte att jag eller någon annan kan i förväg uttala vad som gör att det känns som en nystart. Det var skönt där och då iaf och klart behövligt!

Övriga dagar är riktigt tunga. Det känns som om livet suger. Det är inte rättvist det här. Morgnarna är som att vakna av en käftsmäll. Att det här skulle bara vara en dålig mardröm som jag skulle kunna vakna upp ur men tyvärr verkar så inte fallet.

Planering av livet sker nu kortvindigt. När behandling blir vet jag inte exakt eller i vilken intervall. Jag vet inte hur mina blodvärden kommer att vara. Just nu är de så låga att jag får antikroppar så jag inte ska drabbas av någon infektion och bli ännu sjukare..

6 kommentarer:

Anonym sa...

Unknown sa...

💗

Anonym sa...

Hej!

Har följt dig ett tag genom denna blogg. Vet inte hur jag egentligen hamnade här, men nu är jag en trogen följare. När du var involverad i Raceinorr så träffades vi en kort stund, du överräckte en T-shirt som jag hade köpt genom klubben. I mina ögon var du en cool brud som påminde litegrann om mig själv faktiskt, trots att jag inte skulle välja att ha ormar som husdjur :-)

Allt fler drabbas av cancer idag, en del överlever sjukdomen och en del gör det inte. Jag är väldigt intresserad av kost och har läst åtskilliga böcker om detta ämne när jag fick mitt första barn. Det jag har lärt mig är att vi själv kan påverka vår livssituation genom att äta rätt. Tyvärr är detta ingen information som ges via sjukvården utan detta måste man komma på själv. Om vi gör en liknelse vid bilar, stoppar du i fel bränsle i bilen så skär den, vi människor "skär" inte men vår motor går sämre och karossen drabbas av allehanda sjukdomar. Försök äta så mycket ekologisk grönt du bara orkar. Grönkål, broccoli, syrad vitkål, nötter, fröer etc är mumma för magen. Undvik i så stor utsträckning som möjligt, vetemjöl, mejeriprodukter och animaliskt fett/protein. Animaliskt protein visar sig trigga cancer. Har precis läst "Kinastudien" som sida efter sida redogör för detta genom otaliga vetenskapliga studier. Där finns också ett kapitel som heter "bröstcancer". Om du inte följer Ida Boström på Facebook så tycker jag du ska göra det. Hon drabbades också av bröstcancer som nu har spritt sig i hela kroppen. Hon lever som hon själv uttrycker sig "på övertid". Hon "experimenterar" mycket själv och har gjort stora kostomläggningar. Detta har gett resultat. Gå in och samla inspiration på hennes sida. Mitt tips till dig är att lägga om kosten. Många jag träffar säger "man lever bara en gång" och då vill jag äta det jag tycker är gott. Gör du det så kan det slå tusenfalt tillbaka. Varför chansa? Vår familj har valt bort hamburgare, pizza, Cola, bullar, saft, chips, korv, bacon, mjölk etc till ett mer hälsosammare val. Vi äter också goda saker, men det tar tid för smaklökarna att ställa om. Mitt boktips till dig, läs Kinastudien. Orkar du inte läsa hela, läs delar av den. Den kan förändra ditt liv.

Styrkekramar från mig till dig!

//Johanna

Anonym sa...

Nej du. Hur du hamnade här vet vi inte, men det vi vet är att du inte är någon som känner Maria. Hade du gjort det hade du aldrig skrivit en sådan provokativ och okänslig kommentar! Otroligt respektlöst och lättvindigt skrivet.

Jag önskar, hoppas och ber att inte Du, Maria, blir ledsen av detta inlägg. Du kämpar och gör allt i din kraft för att besegra denna grymma sjukdom redan! All kärlek min fina vän ��

Anonym sa...

Johanna din kommentar hör inte hemma här. Ingen som kämpar ska behöva läsa de iskalla meningar du har vävt in i din uppmaning. Att du inte skäms! Jag blev ärligt talat provocerad. Hoppas att Maria förstår vilket syfte du har och inte tar illa upp.

Maria, kämpa på du är grym och du har stöd av så många ska du veta! Kram

Anonym sa...

Jag ber om ursäkt till alla läsare och framförallt till dig Maria för att mitt inlägg upplevdes provocerande och att det uppfattades som att det var skrivet med illvilja.
Jag ville inte på något sätt skada, såra, nedvärdera, anklaga, provocera eller skapa sådan rabalder med det jag skrev. Jag har nu till min stora ledsamhet förstått att det jag skrev blev precis så, som jag inte hade tänkt att det skulle bli. Det enda jag kan göra i detta nu är att be om ursäkt för att jag yttrade mig på detta sätt. Men ni måste tro mig, det var inte därför jag skrev inlägget.

Jag önskar dig, Maria, all kraft o styrka så att du går segrande ur detta! #Fuckcancer

/Johanna