måndag 23 november 2015

Hjälpa, stjälpa eller bara...näthata?

Jag vet att det är många som har misstro till socialtjänsten för de kommer oftast in i personers liv när det är rörigt och väldigt känsligt.

Nu när jag är sjukskriven så har jag surfat runt lite på nätet för att fördriva lite tid. Den tanke som då väcks hos mig när det gäller de grupper etc som säger sig finnas för att stötta andra människor i sina problem med socialtjänsten är att det är mest smutskastning och enligt min tolkning näthat.

Om jag själv hade problem med en myndighet, då skulle jag vilja ha konkreta råd och kanske stöd av andra med erfarenhet för att det skulle bli så smidigt som möjligt. Det blir ju inte bättre av att bara skriva att alla som arbetar inom myndigheten är dumma i huvudet - det löser ju inte problemet.

Om jag går till mig själv både som socionom och privatperson så har jag flera som jag privat väglett kompisar i kontakten med socialtjänsten. För oss som arbetar inom socialtjänsten är mycket självklart, men för den som aldrig haft med socialtjänsten att göra - så blir det lätt en djungel. Alla frågor, upplägg, insatser osv. Som vän och med den arbetserfarenhet jag har så har jag då försökt förklara hur arbetet går till etc. Att bara säga skit och vara hatisk - det hjälper ju ingen.

Jag har svårt att förstå hur man kan skapa samtalsforum som sägs vara till för att hjälpa den enskilde när det enligt min mening är i princip bara innehåller näthat. Jag kan förstå människors ilska men att hata så mycket - det måste ju äta upp en inifrån och jag kan inte se hur det skulle hjälpa andra..  


Inga kommentarer: