lördag 11 februari 2017

Bli inte hypokondrisk men ha koll på din egna kropp..

Jag tänker vara brutalt ärlig nu utan att vara hypokondrisk. Men det är bara av omtanke till alla er där ute. Både ni aktiva läsare och ni som slumpmässigt hittar in här..

September 2015 kände jag en knöl i mitt bröst - det var i samband med mensen och jag tänkte som förr att det självklart skulle försvinna i samband med att mensen försvann. Men det gjorde den inte. Jag hade en rutinkontroll inbokad så var inte mer orolig än så. Höll koll på knölen i duschen när jag tvålade in kroppen.

När rutinkontrollen kom med mamografi, MR och ultraljud så syntes det inga förändringar på mamografin. Läkaren kände igenom där jag sa att jag känt en knöl - hans spontana reaktion var att det var en körtel och inget att oroa sig för men han skulle kolla lite extra. Det besöket slutade med att de tog en biopsi från knölen som JAG kände.

En vecka senare kom beskedet - CANCER.

Sammanfattningsvis vet jag att min bröstcancer inte synts på mamografin eftersom jag har så tät bröstvävnad. Inte ens när läkarna visste att tumören var där så syntes den inte. HELT SJUKT!
Jag vill belysa det här mest för att jag upplever att mamografi invaggar en i falsk trygghet. Du känner din kropp bäst själv. Hitta någon trevlig duschcreme som du blir härligt löddrig av och bli omedveten, medveten om hur din kropp känns.

Cellgifterna och strålningen var klar sista juni i somras. Därefter har jag jobbat på att komma tillbaka..

I november kom det jätte mycket snö i Skell. Sambon jobbade natt och i tjurigheten släpade jag snöslungan fram och tillbaka här ute både för mig och en äldre granne. Därefter började jag få värk. Det var så tydligt att värken kom i samband med belastningen. Jag hade rutinkontroll hos min läkare i början av januari. Läkaren var också helt övertygad att det inte kunde vara cancer eftersom det uppkom i samband med dessa ansträngningar.

Det blev magnetröntgen. 10 januari fick jag veta att de hittat förändringar på bröstben, 7:e ryggkotan och lite i höften. Det resulterade i datortomografi som resultatet kom på 13 januari. Spridning till hjärna, lungor och lever. Biopsin har visat att det är bröstcancern som på något sätt spridit sig men inte via lymfkörtlarna. Till råga på allt så får jag veta att jag är gravid i 14 e veckan.. Min mens hade ju inte ens kommit tillbaka från förra omgången cellgifter..

Livet är inte rättvist. Det jag dock vill ha sagt med det här inlägget är att ha kontroll på din egna kropp. Lär känna den genom vardagliga sysslor som att tvåla in sig. Är du osäker - kontrollera en gång extra. Nu är det nog med elände och cancer. Men tänk vilket flax jag haft hittills. Tänk om jag inte hade skottat i november...

Var rädd om er, njut av livet och ta tillvara på det.

Inga kommentarer: