torsdag 23 februari 2017

Vilken jävla sjukdom cancer är..

Det är nog något som många eller nästintill alla konstaterat - vilken jävla sjukdom cancer är. Jag har sagt till mig själv så många gånger att jag inte förtjänar det här.. O nu när det är en andra omgång krig mot cancern..

Orken är väldigt begränsad för mig nu jämfört med tidigare cellgifter men jag får iaf behålla maten och må rätt okej. Jag jobbar på att hitta strategier i allt. När det blir jobbigt med maten och jag börjar må illa - hur hanterar jag det. Dagarna som är jätte tunga psykiskt - hitta sätt att hantera det..

Det mycket av mina tankar går och gått till är hur det kunde uppstå metastaser utan att sjukvården inte såg det i sina kontroller. Jag kommer ständigt fram till samma svar - de kontroller som finns idag inom vården är inte tillräckligt tillförlitliga. Vi måste själva hålla koll på våra kroppar och säga till om något känns konstigt. Jag hittade ju själv min första knöl 2015. Vintern 2016 fick jag ont efter att ha skottat och värken gick inte över vilket jag påtalade för min läkare och då upptäcktes det här. Jag tänker att så småningom hade värken kanske kommit ändå och påtalat min uppmärksamhet. Skottningen kanske bara påskyndade den biten. Och tacksamt att upptäckten kom tidigare än vad den kanske annars skulle ha gjort.

I övrigt till er som undrar hur det går för mig. Jag jobbar på att försöka hushålla med orken. Att få ordning helt på sömnen. Att bearbeta allt det här. Jag hoppas verkligen att ni läsare inte känner att jag klampar på med några "leriga stövlar" i något finrum och gör någon ledsen av att jag kanske är brutalt ärlig. Jag vet ju själv personer som kanske försöker trycka på en "sanningar" om cancer etc. Såna tror jag att jag lärt mig undvika. Men jag vill själv inte vara någon sådan.

Jag hoppas att det här inlägget mer ska säga att lita på er egna kropp och ha koll på den. Oavsett orsak. Lär känna er själva både psykiskt och fysiskt.

2 kommentarer:

Carina Hedlund sa...

Kram - tänker också att sjukvården borde ha sett detta, men det är tydligt att det som görs idag inte är tillräckligt:( Klampa på, bra med din ärlighet. Och att du får oss andra att tänka till❤️❤️❤️

Unknown sa...

Hej!
Det är helt offatbart att sjukvården inte kunde se det. Det låter positivt att du försöker hitta nya strategier, du är en klok en😍 Fortsätt att kämpa. Efter regn kommer solsken❤