torsdag 22 februari 2018

Vården skulle kunna vara mindre smärtsam

Tänk om vården investerat LITE till i viss utrustning. Jag går på relativt regelbunden röntgen undersökningar där de ska injicera kontrast i blodet. Vanligtvis när hemsjukvården kommer och tar blodprov eller ska ge mig exempelvis blod - då tar/får jag det genom min venport för att jag inte ska behöva bli så stucken en massa extra gånger i armar, händer osv.

Men när det gäller röntgen - ja, då pallar inte deras maskiner med att ge mig kontrast genom porten. Då ska de sticka mig i armen (om jag har tur). Jag är svårstucken och nålrädd. De har skrivit att narkospersonal ska sätta de här nålarna på mig för att jag ska få kontrasten. Men även de bästa kan misslyckas i armvecket.. Nu är jag alldeles blå sen igår. Slutade med att de stack på handen där det är otroligt smärtfullt att bli stucken. Önskar att de hade kunnat nyttja venporten istället.

Mina röntgen undersökningar med kontrast tar olika lång tid också. Ibland har jag fått vara där typ en timme men den här gången skulle det ta drygt tre timmar totalt. Så jag steg upp sju igår.

Jag är tacksam att hemsjukvården hade ordnat så jag fick börja dricka kontrasten hemma. Annars skulle jag vara halv åtta på röntgen. Jag är i så stort behov av min sömn och jag går till sängs i tid men det blir en påfrestning mentalt av att vara med om besök på sjukhus. O ännu värre om man förväntas sitta där i flera timmar.. Nä, låt mig slippa det..

Igår vid lunch mös jag en stund med mamma och min gudson William. Den sjuka i hushållet fick lite omtänksamma blickar från mig men jag höll mig på avstånd för att inte bli sjuk. Fick även en mumsig minisemla.

Väl hemma somnade jag på soffan med Sally sovandes på magen. Helt underbart - varmt och skönt. Hade hon varit mer tillförlitlig i att stanna på mig så hade jag inte behövt filt eller värmekudde. Hon värmer så mysigt.
Idag har jag och katterna tagit det lugnt.. kollat på damernas stafett och hejjat på tjejerna. Blir en fortsatt lugn torsdag. Imorgon väntar besiktning av pärlan.

1 kommentar:

kompis sa...

krya på dig cerran! kram