onsdag 22 oktober 2008

Legalisera spridning av HIV?!

Läste en artikel på expressens hemsida där det framgår att smittskyddsinstitutet inte längre tycker att det ska vara straffbart att sprida HIV.

En professor vid SMI har uttalat sig om att lagen är gammalmodig och att man själv ska ta ansvar för att skydda sig vid sex.

Vet inte riktigt vad jag ska säga om hans uttalande mer än att jag tycker att det låter som om HAN är gammalmodig! Självklart håller jag med om att det är individen själv som har ansvaret för att skydda sig vid sex. Men jag anser ändå att de personer som medvetet sprider vidare HIV.. - DET ska vara straffbart!

Min upplevelse om hans uttalande är lite att sticka huvudet i sanden känns det som. "Spela roll om du får HIV.. det finns medicin". Hallå?! Vem ska finansiera den dyra medicinen?!

Tycker den där professorn ska ta sig en allvarlig funderare!

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1342124/gor-det-lagligt-att-sprida-hiv

3 kommentarer:

Anonym sa...

jag hörde om det där jag också.. men orsaken till varför dom skulle legalisera det var för att dom skulle få tag i allihopa eller nånting sånt. dom ansåg att straffet för att sprida hiv gjorde så att folk med just hiv drog sig för att testa sig pga rädslan att behöva åka i fängelse eller på nått sätt bli straffad utifall att det nu skulle vara att dom skulle vara smittade. därför föreslog SMI att lagen skulle ändras, för att få in folket som inte törrs testa sig att komma in och göra just det och på den vägen försöka stoppa vidare spridning.

Cerran sa...

Men man straffas väl bara om man MEDVETET spridit det vidare?

Anonym sa...

nä så vitt jag kan förstå så är det ditt ansvar att kolla om du har det och har du då det och har smittat andra så får du stå för det sen inför rätten också...