måndag 27 oktober 2008

Vem är Sveriges lagar till för?

Det är väl allmänt känt att Sveriges lagar är till för ALLA?

Men sen kan det väl vara av extra vikt att de som ska se till att lagen följs själva följer lagen?

Jag var ner till min "lägga" i Skellefte i helgen.. Låg på e4an och mös i lite för snabb hastighet än den angivna när jag uppmärksammar en v70 som närmar sig snabbt. Släpper av på gasen och håller ett öga i sidospegeln och uppmärksammar alla antenner.. (Civilbil alltså för ni som inte vet hur man känner igen dem). ;)

Wroooooom, så blåser snuten om mig.. och då kör jag redan över hastighetsbegränsningen. Är det inte så att polisen har sina blåa lampor för att få köra för fort?!

Nu klagar inte jag för att jag slapp böter men jag tycker det är en intressant fråga med tanke på att de är himla griniga om man kör för fort.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nej, de behöver inte ha lampor på för att köra för fort. Är det vad som kallas en "klass 2"-utryckning (tror jag) så får de köra fortare än angiven hastighet men inte t.ex. köra mot rödljus etc då det har en högre risk att det blir olyckor då.

Så var bara glad istället :).

Anonym sa...

Helt korrekt polisen behöver ej ha på "blå-ljusen" för att bryta mot hastighetsbestämelserna.

9 § Föraren av ett fordon som används i spaningsverksamhet inom polisen, Tullverket eller Kustbevakningen, får, när det är oundgängligen nödvändigt för att fullgöra spaningsuppdraget, med iakttagande av särskild försiktighet underlåta att följa trafikföreskrifter som inte särskilt gäller honom eller henne om det uppenbarligen kan ske utan fara för trafiksäkerheten. Föraren skall dock lyda anvisningar av en polisman eller någon annan person som en myndighet förordnat att övervaka trafiken eller ge anvisningar för denna. Förordning (2005:519).