onsdag 10 maj 2017

Venporten trasig?

Igår var hemsjukvården här och tog blodprover inför cellgifterna. Proverna såg bra ut men det var problem att ta själva blodproverna. När sköterskan spolade min venport så gjorde det ont och det har det aldrig gjort. Sedan ville inte andra vener vara med och ge något blodprov så fick bli ett av de ondare "stick"-ställen. Det löste sig tillslut iaf.

Min tanke var iaf att det bara var sköterskan som varit lite klantig när hon skulle ta prov. Jag är hittills van att det inte är alla som kommer överens med min venport. Men idag när jag skulle få cellgifterna så gjorde det ont igen när hon skulle spola porten. Så det verkar som om venporten gått av uppe vid nyckelbenet.

Planering nu är att åtgärda det. Narkos, röntgen och sen vet jag inte om de byter ut eller hur de går tillväga. Går lite i standby här hemma iaf. Det blir med kort varsel och innan nästa cellgiftstillfälle.

En sak är säker iaf - att få cellgifter via armen gör ont till skillnad från venporten. Så nu har jag lärt mig något nytt. Känns som om det hade räckt med sjukhus besök utan det här också.. Men..

3 kommentarer:

Carina Hedlund sa...

Kram, hoppas det ordnar sig snabbt❤❤❤ Nog jobbigt utan extra smärta...

Unknown sa...

Men åå vad drygt! Vilken cirkus. Förstår att det känns som en rätt onödig parentes i behandlingen :( Men men.. det är som det är och det är bara att göra vad som behöver göras. Du är tapper och fin Maria.

Unknown sa...

Det är bara att kämpa på fina du❤️ Jag ber och hoppas det vänder snart och att du ska få må gott och njuta av härliga ljusa sommar dagarna.