söndag 21 januari 2018

Fylla på med livsgnista..

Jag brukar säga att livet är som en berg- och dalbana. Den är nog ännu mer det när man inte är frisk. Men desto viktigare är det att hitta saker, personer etc som fyller på ens livsgnista. Att fylla på livsgnistan ser jag som ett tillfälle, då bara det positiva existerar i livet. Att bara få njuta av det.

Emellanåt försöker jag komma mig iväg till Piteå till min "andra" familj - Worrsjös. Där mår jag bra och laddar upp min gnista och igår fick jag möjligheten att åka hundspann hos dem. Har aldrig tidigare tänkt tanken eller ens fått möjligheten.

Den tidigare upplevelse jag har av huskys är att det varit alldeles för stora kullar och hundar som är mer vilda än tama. Men Katarina och Daniel har verkligen bra kontakt med sina hundar och det är bra ihop satt "pakt" som håller sams och hundarna är tränade i det sociala mellan hund och människa.

Igår på eftermiddagen byltade jag på mig de varma skoterkläderna och skulle tagit lite till men det är svårt att bedöma i förväg. Men nerbäddad på kälken och tittade på medan hundarna spändes fast framför mig. Pirret i magen innan vi gav oss av. Att inte veta vad exakt som väntade eller i vilken hastighet det skulle gå.. SPÄNNANDE!

Men det gick så bra. Jessica och Isak körde stundvis före oss med 4hjuling för att stoppa upp eventuella skotrar som vi skulle tänkas möta under färden. Kändes tryggt och med säkerheten först. När vi var där mitt inne i skogen och snön yrde om oss så tänkte jag - det här är verkligen underbart och ett perfekt sätt att fylla på livsgnistan. Det finns inget som heter sjukdom, vi bara är. Hundarna springer nöjda framför oss och jag bara NJÖT! Tittade på deras söta svansar och bara fanns i nuet.

Jag tror det är viktigt att hitta sätt för att fylla på den där livsgnistan där inget annat existerar än det positiva i livet. Glömma alla bekymmer. Idag har jag lite träningsvärk i rumpan men det var det klart värt! Bjuder på en bild från hemkomsten - där jag är bara fylld av livkärlek.


Katarina har nyss startat upp sitt företag och tanken är att köra turister på antingen fasta turer eller efter önskemål. Men jag skulle starkt rekommendera vi "lokalbor" att boka en tur. Jag vet att det är många utlänska turister som attraheras av såna här turer. Hade jag själv fått möjligheten att prova tidigare så hade jag gjort det. Försöker peppa er nu att prova och ta möljigheten men det är för att det var helt underbart tycker jag! Att få glömma sjukdomen behöver inte innebära en utlandsresa - det räcker tydligen med Piteå ;)

Nedan delar jag lite information om Katarinas företag, upplägg och länk till deras facebook-sida. Har ni inte facebook och vill ha telefonnummer för kontakt så kan jag bistå med det.

________________________________________________________________________

"Kom och njut av en åktur med våra renrasiga siberian husky! Vi träffar hundarna och kör sedan en tur i skogen. Efteråt sätter vi oss vid elden med en kopp kaffe eller varm choklad och gosar lite med hundarna. Kortare fikaturer eller längre turer allt efter önskemål. Eller varför inte prova en sen kvällstur med chans att få se norrskenet? 
Våra hundar är väldigt snälla och van vid barn. Vi kan även ta emot rullstolsburna för en åktur med våra huskys."

Inga kommentarer: