tisdag 30 januari 2018

#Me too

Jag var en av dem som skrev lite kort om min upplevelse av mäns beteende mot mig som kvinna och en kvinnosyn som inte är okej. Jag tycker att hela kampanjen har delvis varit bra - det är bra att vi ALLA får en tankeställare. Hur skämtar vi om kvinnor/män och deras sexualitet? Hur beter vi oss gentemot det andra könet eller vad är jag som kvinna själv van att "godta".

Det jag inte tycker är okej med me too är att vissa män döms på lösa grunder och utan någon rätt till prövning. Det har blivit lite så (min upplevelse) att om en kvinna säger att den mannen tittade på henne med "åtrå" tex. ja, då ska han dömas?!

Vad hände med att vi kunde prata med varandra? Det kan ju inte ska vara så att män ska vara rädda att se eller tilltala kvinnor?! Däremot om de passerar någon personlig gräns - då måste vi som kvinna (eller man) säga till. Och är kvinnans uppfattning/upplevelse av hur någon tittar på en eller pratar till en tillräcklig grund, för att utan prövning döma mannen?

Jag ska ta ett exempel ur verkliga livet..
Jag var chaufför en gång åt en manlig kompis som varit ute på fest. Under färden hem så skojade han ÅTERKOMMANDE om att vi skulle öva på att göra barn. Jag påtalade flera gånger att jag inte tyckte det var roligt eller okej. Senare blev vi ordentligt ovänner för jag påtalade för en annan killkompis hur jag uppfattat dessa skämt. Vi talade ut om det och redde ut det och jag tänker att vi båda fick en tankeställare. Det är så jag tycker det ska vara i grund och botten.

Sen är me too jätte bra på sitt sätt - att jag med flera får inse att vi är inte ensamma om att ha upplevt övertramp och bemötanden, skämt etc som absolut inte är okej.

Jag såg på talang förra fredagen. Det var en grupp med supervältränade människor "Beast Barzz" som vid omröstningen skulle få gå vidare om David Batra gav dem ett ja. Han villkorade "Ja:et" med att gruppen skulle lyfta bla Bianca Ingrosso. När hon kommer upp på scenen så tar hon sig friheten att ta på allas vältränade kroppar utan att fråga om det är okej. Tänkt om det varit det omvända, att en man gjort så med en grupp där majoriteten var kvinnor. Det skulle inte vara okej! Jag ställer mig själv frågande dels när det här spelades in och dels om inte Bianca Ingrosso varit med i uppropet för #me too?

Slutligen vill jag och hoppas jag att #me too ska bli en möjlighet och en ögonöppnare för både kvinnor och män om hur vi beter oss gentemot varandra och att vi ska respektera varandra och andras kroppar.

Inga kommentarer: