lördag 10 september 2011

Tidsoptimister..

En person... en gång är väl överkommligt. Men min irritationsnivå över tidsoptimister just nu är relativt hög.

Att få klagomål av annan part att man är sen trots att det inte är mitt fel.. och sen känna stress över att bli sen när det inte är jag som försenar.. Det blir jobbigt.

Eller bara det faktum att måsta sitta och vänta på andra när man redan är klar och varit i tron om att de andra skulle ha disponerat tiden på sådant sätt att de också skulle vara klara nu..

Orka va tidsoptimist!

Självklart händer det att jag kan bli sen också - men för det mesta försöker jag hålla tiden. Beror väl lite på om jag vet att det är en "flytande" tidpunkt som något ska hända på eller typ: "kl X hämtar vi dig.."

Är ni tidsoptimister? O vad tänker ni om såna?

4 kommentarer:

Karlsson sa...

Ojojoj detta känner jag igen.....Nog händer det att man själv är lite sen men då försöker man ju öka...fast en del som man känner dom ökar inte enns fast än dom vet att dom e sen utan lunkar sakta fram i samma tempo.....Att det händer är ju ok men när det är samma personer och varje gång dom e sen då blir jag bara lack.....

Grey sa...

Tidsoptimister...
Man kan lätt förklara tidsoptimister som ett sällskap som har en lugnare vardag än andra. Som inte bekymrar sig om massa måsten eller krav. Lovar man något så är det däremot något jag tycker man bör hålla även som tidsoptimist, men... varför inte bara ta dessa personer som dom är?
Att ha en vardag helt planerad från morgon till kväll funkar för vissa, men tidsoptimisten tar mer dagen som den kommer. Det bästa som finns för en tidsoptimist är de personer som förstår tidsoptimistens situation och anpassar sig därefter (säger en tid som är tidigare än planerat), och kan man inte anpassa situationen så är det självklart upp till en själv om man tar åt sig av konsekvenserna. Är det hela världen om man blir sen pga någon annan? Självklart finns en gräns för allt, men det är ju fortfarande inte ens eget fel så varför ta åt sig?
Jag tänker ändå att folk gör sitt bästa, även tidsoptimisten. Tidsoptimister skiter nog inte i att dom ska vara på ett ställe vid en viss tidpunkt, utan gör helt enkelt sitt bästa utan att slippa ha en massa "måsten"... hakuna matata... carpe diem...

panda sa...

Nej du Grey. De där argumenten håller inte. Det är en självklarhet att man ska hålla det man lovar. Klarar man inte av det bör man kanske träna på det och till slut lära sig. Det är också minst sagt ohyffsat och oartigt mot personen som väntar på en vid utsatt tid. Bara för att man ej är tidsoptimist betyder inte att man inte har en lugnare vardag.

Tidsoptimister är själviska punkt

Grey sa...

Då har vi nog olika syn på vad en tidsoptimist är Panda.
Tidsoptimister i min värld är verkligen inte själviska, dom har bara helt enkelt lite svårare att planera och det är inget dom rår för, men som jag sa. Jag tror du tänker på personer som lovar att komma en viss tid och sedan inte hör av sig när dom är sen. Det är en annan femma för då bryr man sig helt enkelt inte å det är vad en egoistisk person är, med andra ord sjävlisk.