söndag 31 juli 2016

Jag är tacksam över lasarettet i Skellefteå

I fredags var jag på en rutinkontroll på lasarettet här i Skellefteå. Det kändes pirrigt och lite jobbigt att bege sig till sjukvården igen. Det har ju varit en tuff resa. Men när jag närmade mig sjukhuset så tänkte jag att jag är tacksam över lasarettet här. Min erfarenhet av personalen, bemötande och sätt att ta hand om mig och sättet att styra upp saker - det gör det så mycket enklare. Jag far så mycket hellre till sjukhuset här än i Umeå.

Träffade en jätte sympatisk och påläst läkare. Fick konstaterat att min hormonproduktion inte är igång ännu - vilket förklarar mina (små, till skillnad från förut) värmevallningar. Sen pratade vi om undersökningar och att man inte ska lita blint på dem utan vara observant på sin kropp. Jag vill därför än en gång påtala för alla er läsare om vikten av att ha koll exempelvis på sina bröst. Mamografin var ju absolut inget att lita sig på i mitt fall - med tanke på att tumören inte ens syntes fast läkarna själva kunde se den när jag hade blivit opererad. Se till att skaffa någon trevlig duschcreme så ni blir "glatta" - då kommer ni omedvetet ha koll på kroppen när ni tvålar in er.


Något jag blivit medveten om sista tiden är att jag ute bland mycket folk förutsätter undermedvetet att folk inte ska känna igen mig och att jag känner mig lite naken utan mitt lockiga hår. Har flera gånger i sista stund upptäckt människor jag känner och är bekant med - o de har självklart redan sett mig. Jag får jobba på att inse att ni känner igen mig även utan lockar. Får även jobba på att känna mig mindre naken utan lockarna. Drömmer ibland på nätterna att jag har mitt lockiga långa hår.. men såna här gånger är jag tacksam att min hårväxt är bra.

Inga kommentarer: