tisdag 21 november 2017

Vinter, snö och julen ger mig en del ångest..

Det kanske låter konstigt men så är det. De senaste två vintrarna har varit tunga psykiskt och fysiskt pga sjukdomen. Det blir typ flashback och ångest när det nu börjar snöa, vintern kommer och snart är det jul.

Två år sedan på julafton mådde jag så illa att jag inte ens fick på mig finkläder. Jag satt bara i fåtöljen hemma och familjen kom dit och styrde upp så jag fick medicin för att börja må bättre. Julafton låg jag i princip hela kvällen i soffan.

I fjol mådde jag dåligt hela julveckan. För att klara den så åt jag sobril varje dag fram till juldagen - då släppte ångesten.

Julen ska ju vara något glädjefullt och något att längta till. Jag gör inte det riktigt även om jag jobbar på det. Det är mest tungt nu att se snön falla utanför fönstret - det väcker så många minnen. Önskelistan består mest av presentkort som jag senare kan nyttja och njuta av när jag är på topp. Det är svårt att önska sig saker när jag helst av allt önskar mig att bli frisk och få leva livet som vanligt.

Inga kommentarer: