torsdag 22 mars 2018

Dipp i blodkroppsvärdet...

Onsdagar är den dagen som jag träffar mina sköterskor, dosett delas, ibland tas det prover och ibland får jag sprutor. Igår togs det sprutor och delades det dosett.

Senare på eftermiddagen kom samtalet om att mina redan så låga (92) röda blodkroppar gått ner sig ytterligare (84) och att jag skulle pausa min medicin samt att jag imorgon (idag) skulle få blod för att försöka få upp mina värden.

Så idag har jag fått två påsar blod och senare även pratat med min läkare. Det är tydligen en normal biverkan av min medicin att man får låga värden på röda blodkroppar. Nu blir det en paus och provtagning en gång i veckan tills jag återhämtat mig ordentligt - därefter kommer min medicinering återupptas men i reducerad dos.

Dagen blev i övrigt väldigt lugn. Nu väntar 2-3 dagar innan boosten av det fräscha blodet kommer att kännas av.

Innan jag hade pratat med läkaren och innan sköterskan kom idag och gav blod så är det klart att tankarna hinner snurra lite. Vad innebär det att värdena är låga just för mig? Vad innebär det här? Men jag tycker ändå att jag är rätt duktig på att lugna mig själv och inte jaga upp mig allt för mycket i onödan även om jag blir lite orolig. Men det är jag inte nu. Det känns som att "ta en dag i taget" är ett bra förhållningssätt i många hänseenden. Håller ni inte med?


1 kommentar:

Anonym sa...

Håller absolut med!
Ofta har vi så bråttom att planera framåt så vi glömmer att vi lever just NU. Nästa dag kan allt vara för sent.
Vi bara gasar på så vi hinner inte se nåt alls längs vägen, varken härliga nya möjligheter eller vackra saker/händelser.
En annan sak är att det inte alls är någon vits att oroa sej för nåt som kanske händer, bättre att spara eller fylla på med energi tills det behövs.
Självklart måste vi ha en grov plan men när man känner att tankarna åker iväg får man påminna sej om att det tar vi tag i då det behövs.
Ofta har vi själv så mkt kunskap och erfarenhet att vi kan lösa det mesta, har vi inte det finns alltid familj/vänner/medmänniskor som mer än gärna vill hjälpa.

Kramar å solsken i massor från skogen :)