onsdag 13 augusti 2008

Ekonomi..

Tänkte idag diskutera ett för mig, ständigt återkommande upprörande ämne- ekonomi. Vad är det då som är så upprörande kring detta? – Jo, det finns MÅNGA typer av ”problem” kring ekonomi.

Den sk. Svenska avundsjukan- Alla strävar vi efter att tjäna bra med pengar, leva ett rikt liv men samtidigt så är det fult att tjäna mycket pengar. Hur går det ihop?
De ständigt återkommande rubrikerna: ”Vem är rikast?..vi har listan”. VEM ORKAR BRY SIG?!

Om någon tjänar bra med pengar- vad roligt för dem! Så länge det är ärliga pengar och inte på andras bekostnad. Mest troligt har personen i fråga även arbetat hårt för att nå till den lönenivån.

Sedan har vi det fenomenet med dem som söker Sockermamma/Sockerpappa- uttrycket som kommer från det amerikanska uttrycket: Sugerdaddy. Någon som betalar åt personen i fråga. Om ni frågar mig så kan jag tycka att även detta är ett typiskt vanligt fenomen när en del i kring en fått för sig att man ska ha gott om pengar. Då ska man även försörja andra?!
Kommer inte på fråga!

Ett problem med ekonomi som jag kanske inbillar mig blir mer o mer vanligt är de människor som typiskt skulle behöva vara med i lyxfällan för att få någon som helst ordning på sin ekonomi. Lån på lån på lån och ännu mer inköp för att återigen ta lån. Sorry, men jag blir mörkrädd. Skulle inte skolan kunna ha mer ekonomisk undervisning?


-Min slutsats av allt detta-
Ta hand om eran egen ekonomi iställetför att lägga tid på avundsjuka, lån och försök att bli försörjd av andra.

Inga kommentarer: