söndag 21 augusti 2011

Polisen..

Jag är en skötsam tjej. De gånger jag träffat polisen för egen räkning har mestadels varit gällande bilfrågor. Deras kontroller av bil, hastighet, alkohol och körkort.

Jag har inget emot dem. Jag tänker att de gör ett bra jobb som försöker hålla koll på vägarna - stoppar dem som av olika anledningar inte ska köra. Exempelvis dem som är för gamla för att köra eller påverkade.

I helgen har vi hunnit med 3 turer med att träffa polisen. Första var kontroll av bilen, mitt körkort och blåsa.

Andra var igår när polisen tyckte att vi körde för fort. Det gjorde vi visserligen och då får man ta straffet. (Det var ej jag som körde). Poliserna som stoppade oss var trevliga och förklarade vad som var fel och svarade på frågor.

Tredjegången var Piteå polisen... Jag vet inte vad jag ska säga riktigt. Jag arbetar ju med människor på dagarna. O det gör dessa personer också. Då tycker jag att man borde kunna uttrycka sig och vara trevlig även om man skall tillrättavisa. Polismannen som vinkade in oss var SÅ otrevlig tycker jag. Dryg och obehagligt otrevlig. Vi blev stoppade för att han tyckte vi hade felaktig belysning fram.

Min upplevelse av stoppet var att han försökte förlöjliga sig på förarens bekostnad samtidigt som han ville poängtera vilken makt han hade. (O nu pratar jag inte om att polismannen skulle bara sagt att han var snäll som såg genom fingrarna och inte gav böter..) Att en person orkar lägga energi på vara dumdryg istället för att på ett enkelt sätt kunna förklara stoppet från hans sida?!

Vid detta tillfälle bet jag mig själv i läppen för att inte säga åt polismannen att jag inte tyckte att han lät speciellt trevlig. Vid senare reflektion så tänker jag att jag hade velat ta polismannen avskilt och förklara för honom att som passagerare upplevde jag obehag över hans bemötande.
Jag vet inte om man kan göra så med polisen?! Men jag tänker att dem liksom jag gör ett arbete varje dag som innefattar möten med människor. O jag har svårt att tänka mig att polisen skulle vilja sprida obehag hos civila människor p.g.a dåligt bemötande? Är det inte lika bra då att förklara för personen att dennes bemötande ger mig obehag och på så sätt kan ge möjlighet till förändring?

Jag vill poängtera att bilden i inlägget ej har något med helgens händelser att göra.

2 kommentarer:

Magnus sa...

Hoho, du är inte ensamen om att ha fått en negativ syn på dessa kära aspiranter (antagligen asp's.). Senaste veckan är det flera som fått träffa dessa övernitiska icke-empatiska-översittarmänniskor.
Dock är det ju samma sak varenda år så tyvärr har man börjat vänja sig.

Tror dock på din ide att man som "3:e part" drar personen ifråga vid sidan av och ifrågasätter det hela.

Karlsson sa...

Skulle också gissa att det var en aspirant alt nyexaminerad polis Tyvärr så finns dessa individer inom poliskåren och speciellt bland ordningsvakter som ej passar för dessa yrken....