tisdag 1 juli 2008

Varför genomfördes ingen legitimationskontroll?

Insändare som jag skrivit..

"Jag besökte festivalen under fredagskvällen tillsammans med vänner och jag förundrades starkt över frånvaron på legitimationskontroller vid entrén till öl-tälten. Vanligtvis när jag besöker krogen på helgen så får jag visa legitimation och har för vana att måsta göra detta, därför plockade jag automatiskt upp mitt körkort. Vakten kommenterade då att han bara ville se mitt armband. Visst var det ok för mig, jag passerade ju 18års gränsen för några år sedan. Men de personer som ännu inte fyllt 18år och som fått tillträde till öltälten - hur försvarar vakterna, festivalledningen och de ansvariga för öltälten detta?! Kan påpeka att det inte genomfördes någon legitimationskontroll vid entrén till festivalområdet heller.

Det var därför ett enkelt sätt för de minderåriga att köpa vuxenbiljett och huxflux så ingick entré till öltälten! Om nu öltälten ska få fortsätta finnas under festivalen borde då inte legitimationskontrollen vara lika noggrann som på krogen?! Till nästa år så anser jag att om man inte är mer noggrann med legitimationskontrollerna vid entrén till öltälten så bör man inte dela ut några alkoholtillstånd!"

Får se om min insändare publiceras, vilket jag hoppas på! Det här är nog ett känsligt ämne om inte annat för de som sköter öltälten. Men jag tycker det är något som är värt att belysa! Och hur ställer sig föräldrar till det här?

Tanken med insändaren är inte att stoppa öltälten i sig- utan att väcka debatt. För plötsligt verkar det vara legaliserat att servera minderåriga öl bara för att festivalen ses som en familjefest. Stadsfesten i Skellefte är nog den helg som Skellefteborna super som aldrig förr- man kan tro att de flesta aldrig sett alkohol tidigare. Är det detta som festivalen går ut på? Är detta den syn vi vill föra vidare till våra barn?

Jag kanske låter som någon moralkärring nu men sanningen är bara den att jag bryr mig. Allt handlar inte om det faktum att minderåriga tog sig in i öltälten via entrén utan även det faktum att folk super under denna helg som om de aldrig tidigare sett alkohol. Hade jag varit tonåring/barn idag så skulle inte jag velat att mina föräldrar drack sig så fulla som många föräldrar gör under festival-helgen. Känner dessa föräldrar inget ansvar gentemot sina barn? Hade jag varit förälder så skulle jag tyckt det känts pinsamt att vara berusad inför mitt barn- jag vill ju vara en förebild!

2 kommentarer:

Fredde sa...

Bra skrivet! :)

så bra så att det ska komma med i tidningen!

Anonym sa...

Kan jag hålla med om, va ruttet dålig kontroll både av vakterna och barpersonalen...
Hoppas den blir pubbad...