måndag 18 september 2017

Imorgon kör vi!

Jag har inte hört något från sjukvården ännu så jag antar att det blir cellgifter imorgon. Det är dessutom några veckor sedan jag sist fick cellgifter och jag är pigg så borde bli av. Ska försöka påminna mig själv att ha tålamod med att jag kommer vara trött i typ en vecka. O när jag själv inte kan påminna mig så kan väl ni påminna mig?

Igår när jag låg och skulle sova så kom jag på att ni läsare kanske inte har koll på hur jag får mina cellgifter? Man kan få dem på olika sätt men jag får dem genom en venport som är inopererad på min bröstkorg. Min första venport bad jag att få under armen, just under armhålan. Det var dels för att den inte skulle vara i vägen för bilbälte etc. Men även för att slippa onödiga synliga ärr. Men nu sedan återfallet så gick min venport sönder och då ville läkaren hellre sätta den mer framtill. Vanligtvis (enligt min uppfattning) så sätter de venporten i höjd med nyckelbenet. Men som sagt, då syns den rätt väl. Jag bad när de ändå skulle byta ut den att de skulle sätta den längre ner i höjd med mina icke-bröst och på så sätt slippa ytterligare ärr.

Den ligger rätt ytligt och ser som sagt ut som en kapsyl under huden.

Det är genom den dosan som jag får mina cellgifter och de använder en nål som är vinklad i 90 grader. Kan se om jag kan ta en bild imorgon hur det ser ut när slangarna är anslutna. Men de sticker iallafall i mitten av porten där det är markerat med "septum".

Jag tror att det är två tillfällen kvar med cellgifter och därefter annan behandling men jag tar saker allt eftersom de kommer och jag kommer hålla er uppdaterade. Är det något annat ni funderar över kring behandling eller cellgifter som jag kan svara på så fråga på. Kan jag inte svara så säger jag det.

Inga kommentarer: