fredag 22 september 2017

Kontinuietet är betryggande

Mina cellgifter tar omkring 3 timmar att få. Har Patrik möjlighet så är han den som brukar följa med mig dit. Oftast av de senare gångerna så har han följt med in och de har påbörjat att ge gifterna, har jag har fått min favorit sköterska så har jag därefter skickat jag hem maken, för att senare ringa honom när det börjar vara dags för hemgång. (Jag har skickat hem honom för att jag känner mig så trygg med henne och samtidigt kan han få göra roligare saker än att titta på när jag får cellisar).

Senast fick jag höra att min favorit sköterska brukar paxa att få ta hand om mig. Det måste ju dels betyda att jag är en trevlig patient men det värmer så mycket. Den kontinuitet vi har från allra första cellgifterna tills nu - den är SÅ betryggande! Det känns helt ok att vara där ensam under cellgifterna när hon finns där.

Sen finns det andra personer som betytt SÅ mycket och gjort så mycket för mig under mina behandlingar. Så som min frisör - att jag inte behöver fundera på hur jag ska lösa något så simpelt som att spara ut håret och ha kort hår (vad gör man för något med sånt). Ja, det kan låta som ett i-lands problem, men det var ändå något jag oroade mig för innan jag tappade håret första gången. Men Nina, min frisör. I love you och allt du gör och gjort för mig!

Sen vill jag nämna min sköterska inom hemsjukvården. Allt stöd du gett mig och peppningar. Det borde finnas fler som du. Du är unik och du är viktig för mig i den vård du ger mig och alla läkarbesök du varit med på och senare kunnat återberätta vad som blivit sagt bara för att informationen för mig själv varit för mäktig att ta in..

Det jag vill ha sagt är att vårdpersonal och kontinuitet ger en trygghet och gör stor skillnad. Jag är tacksam att jag får mina behandlingar i Skellefteå. O jag är tacksam över ovanstående personer och vad ni gör för mig. Det finns säkert ytterligare personer som bör nämnas till denna positiva lista men de här tre personerna - ni är de som funnits i mina tankar senaste dagarna..

Inga kommentarer: