lördag 21 oktober 2017

Viktigt att ämnet lyfts till ytan..

Jag tycker det är skrämmande att se hur många av mina medsystrar som blivit utsatta för saker som man själv inte kunnat föreställa sig. Händelser och agerande som är så långt ifrån okej.. nä usch.

Men jag anser själv att det är ett viktigt ämne att samtala om, lyfta till ytan och reflektera över. När jag själv satt och funderade över ämnet så kommer jag ihåg en (antagligen praktikant) som jobbade en period tillsammans med vår idrottslärare när vi gick mellanstadiet. Jag var 11-12 år och det här var i samband med att sommarlovet snart skulle börja och vi hade en massa spex och roliga saker för oss på skolan. Då kommer han med det opassande förslaget att vi ska pussas. Jag minns inte vad jag svarade på det. Det var iallafall inget som jag gick med på.

Så här i efterhand så minns jag förnamnet på mannen men lyckades hitta åt honom på facebook - han är 9 år äldre än mig. Det innebär att han var 20-21 år när han gav den här inviten till en 11-12 åring. Det är inte okej någonstans. Så här i efterhand är det rätt omskakande. Jag önskar nu att jag sagt något till mina föräldrar när det hände - jag är nästan mer omskakad nu än då. Hade det varit mitt barn som varit med om samma sak som jag - det är inte okej någonstans!

Jag tycker därför att det är okej att prata om bland både vuxna och barn. Jag har alltid vetat att jag har rätt till min egna kropp och att ett nej ska respekteras men för den skull får ju inte vuxna komma med vilka förslag som helst eller bete sig hur som helst..

Inga kommentarer: