torsdag 12 oktober 2017

Positiva besked - jag är en fighter!

Träffade läkaren idag i Umeå för att få besked på senaste röntgen och få veta lite mer om framtida behandling. Det var ett väldigt positivt besked han kom med och jag tror att läkaren själv också var glatt överraskad.

I levern har en av två tumörer försvunnit så den inte går att se. Den andra har minskat. I lungorna går det inte att heller se några metastaser. Antagligen har det även minskat i hjärnan så min kropp svarar bra på de cellgifter jag får nu. Men i skelettet ser de fortfarande ett mörkt parti som vittnar om att där finns det kvar. I och med att det inte ser metastaserna innebär inte det att de är helt borta - det har dock minskat så pass att det inte syns på röntgen så min behandling kommer att fortsätta.

Planen är nu att få cellgifter till veckan, sedan "vila" ca en månad innan jag påbörjar annan behandling som kommer ske i tablettform. Vi får se hur jag kommer må av tabletterna, men det tar jag då. Det känns skönt att få lite tid på sig att förbereda sig mentalt för det okända.

Jag ska prova trappa ner lite på morfinet nu också nu när jag inte borde ha den smärta jag haft förr annat än att jag känt av ryggen emellanåt. Nedtrappning sker redan av kortisonet och hittills har det fungerat bra.

Det är alltid lika spännande att få besked om hur röntgen ser ut så därför brukar jag inte berätta för någon i förväg bara ifall det skulle vara negativt. Skulle inte palla allas frågor om beskedet varit negativt - då berättar jag hellre i min takt. Det är tillräckligt tufft mentalt att ladda ur och berätta om något positivt. Jag är helt slutkörd nu mentalt. Ska ta och vila en stund.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Riktigt trevliga besked! Fortsätt kämpa och besegra eländet!

/Kram

Anonym sa...

Underbart att höra, kramis ������/Eva-M

Anonym sa...

Heja dig!

Unknown sa...

Härligt!

Carina Hedlund sa...

Kram, vad glad jag blir❤. Och du är en fantastisk fighter..