lördag 27 september 2008

När ska skolan tänka om?

Vem gillar egentligen inte att titta på lyxfällan? Det är både ett underhållande program samtidigt som iaf jag lär mig en hel del.

Men samtidigt förundras man, finns det verkligen människor som låter sin ekonomi gå så käpprätt åt skogen så när de väl ber om hjälp så är kronofogden dem i hasorna? - Om de nu ens ber om hjälp.

Fler och fler människor lånar pengar som de inte kommer kunna betala tillbaka. Hur fungerar det med räntesatser? Vad ska man tänka på överhuvudtaget om man nu mot förmodan skulle låna pengar? - Jag vet inte.

Att det är så pass många människor som hamnar hos fogden kan man tycka borde vara en tydlig signal till skolan. Strukturera om samhällskunskapen! Kör en kort grundläggande bit om hur kartor osv ser ut men sen får det vara nog. Jag hade uppskattat mer riktig samhällskunskap: Hur man tänker ekonomiskt, hur lån fungerar, hur försäkringskassan fungerar och arbetsförmedlningen. - kort o gott hur svenska samhället fungerar.

Det är saker vi tar som självklara - men det är långt i från självklart för många. O med tanke på hur himla svårt det är att få arbete idag så anser jag att det är av ännu större vikt att lära ut hur samhället fungerar. Är det inte det som var grundtanken med samhällskunskapen?

Ni kanske inte tycker att ekonomi borde vara en del av samhällskunskapen men det tycker jag. Någon gång lånar de flesta pengar- sedan om det är till ett hus lr dylikt är inte så viktigt. Men hur ska man då förstå sig på vilket lån som är klokt och hur man ska tänka när det är dags att låna?

Nä, gör om samhällskunskapen!

Inga kommentarer: