onsdag 28 maj 2008

En avgift hit..en avgift dit..


" Vice Riksbankschefen Lars Nyberg förespråkar avgift på bankomatuttag för att få oss att använda kort i större utsträckning." (http://www.e24.se/pengar24/dinekonomi/familjeekonomi/artikel_493725.e24)

Att förespråka betalkortsanvändning före kontanter gör inte mig något-jag är en flitig betalkortsanvändare. Men det som gör mig upprörd med artikeln ovan är att det är en avgift hit och en avgift dit. Vissa butiker tar ut kortavgift när du handlar under en viss summa - Då använder iallafall jag hellre kontanter dessa gånger!

Nog kan de ta ut en avgift för bankomatuttag.. MEN då kan de inte ta så höga avgifter att butiker känner "behovet" att ta ut en kortavgift när man är "duktig" och använder betalkortet?!

Kunden är ju den som blir lidande - kort och gott spelar det ingen roll om man använder kort eller cash - bara och välja vilken avgift du vill betala!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det där är så surt. Egentligen är det bankernas fel alltihopa.

Varje kortköp en konsument gör beläggs med en grundavgift samt en procentuell del av beloppet för affärsägarna. Det är därför många tar ut en avgift för kortköp under vissa belopp. Jag antar att denna avgift från bankernas sida finns där då de tappar banknings-avgifterna de tar ut när man bankar istället.

Men en avgift på uttag är värdelöst, inte förän alla tänkbara ställen använder kortläsning kan jag acceptera avgift på kontantuttag.

Fredde sa...

Tycker de får ta o bestämma sig, antingen ska alla använda kort och då får de banne mig ta bort kortavgiften i butikerna eller tvärt om.

Rent generellt skulle jag föredra endast kort då det är säkrare och smidigare. Har aldrig kontanter på mig förutom då jag får det. Minns knappt när jag var vid en bankomat sist

Det finns inget slut på alla avgifter och skatter i detta land. Visst, en del av det är riktigt bra. Men de känns ibland som de gör allt för att utnyttja detta. "Äh, vi kan ta en liten avgift till, ingen som lär bry sig då vi redan har en"